بر طبق برنامه اعلام شده توسط دولت قرار است صنعت کاشی و سرامیک، مشمول افزایش تولید شود.

به گزارش کاشی لند؛ صنعت کاشی و سرامیک یکی از مهمترین صنایع ایران است که در حوزه صنایع معدنی قرار دارد. با توجه به منابع معدنی غنی ایران در مواد اولیه ساخت کاشی و سرامیک این صنعت پتانسیل بالایی برای رشد و پیشرفت دارد .

کاشی و سرامیک کشور دارای پتانسیل فروانی است که در صورت حمایت جدی دولت و همچنین سرمایه گذاری های جدید می تواند رونق چشمگیری در تولید و صادرات داشته باشد.

بر طبق طرح تدوین شده در تولید کاشی و سرامیک با افزایش 5 میلیون و هفتصد هزار متر مربعی برای رسیدن میزان تولید به 450 میلیون مترمربع موافقت شده است. براین اساس تولید کاشی و سرامیک از ۴۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع در سال 1399 به تولید ۴۵۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در پایان سال 1400 خواهد رسید.

صنعت کاشی و سرامیک در ایران به چند دلیل از صنایع ارز آور و سود آور کشور است که لازم است به آن توجه بیشتری داشته باشند. این چهار دلیل شامل: وجود منابع معدنی ارزان و فراوان در کشور، دستمزد پایین نیروی کار نسبت به سایر کشورها، ارزان بودن منابع انرژی و حاشیه سود مناسب این صنعت است که از صنعت کاشی یک صنعت پتانسیل دار برای رشد و توسعه در بازارهای جهانی ساخته است.

  • امروز حدود ۱۵۰ کارخانه کاشی و سرامیک در کشور فعالیت می‌کنند و دامنه تولید سالانه نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مربع اعلام شده که در این بین استان یزد با بیش از ۶۰ درصد تولید رتبه اول را در این صنعت به خود اختصاص داده است. تقریبا بالای 100 کارخانه کاشی و سرامیک در استان یزد قرار دارد.
  • بر طبق آمار منتشر شده از وزارت صمت (وزارت صنعت، معدن وتجارت ) سرانه تولید کاشی و سرامیک در ایران  ۱۰ هزار متر مربع به ازای هر کارگر است و این در حالی است که در ایتالیا و اسپانیا این سرانه ۲۵ هزار متر مربع به ازای هرنفر کارگر ثبت شده که نکته حایز اهمیتی است.
  • در ایران استان یزد با تعداد ۱۰۱ واحد تولیدی کاشی و سرامیک، اصفهان ۲۱ واحد و خراسان رضوی ۱۴ واحد تولیدی بالاترین آمار جمعیتی تولید کاشی و سرامیک در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

کاشی لند