مس اکسیدی کد JC201

سنگهای اکسیدی مس بیشتر در قشر زمین وجود دارند و تغییرات جوی و فعل و انفعالات طبیعی، باعث تبدیل سنگ‌های سولفوری به سنگ‌های اکسیده می‌شود. سنگ‌های اکسیدی مس بیشتر ازکربنات‌ها، سولفات‌ها و گاه سیلیکات‌ها تشکیل شده‌اند.
مالاکیت از کانسارهای اکسیدی با7/56 درصد مس، از معروف‌ترین کانه‌های حاوی مس است. نام آن به علت رنگ بلورهایش از لغتی یونانی (Mallaw) به معنی سبز گرفته شده است. این کانی با فرمول شیمیایی Cu2 (OH) 2(CO3) در دسته کربنات‌ها قرار دارد.
سختی آن در معیار موس 5/3 تا 4 است و دارای جلای مات و ابریشمی است. رنگ ظاهری آن سبز زمردی و سبزه تیره است و خاکه آن به رنگ سبز روشن دیده می‌شود. در مقابل اعمال نیرو مقاومت کمی دارد و شکننده است. وزن مخصوص آن 5/3 تا 4 است و بلورهای آن در سیستم مونوکلینیک پراسماتیک متبلور می‌شوند. دارای سطح رخ بسیار خوب است، ولی بندرت دیده می‌شود و سطح شکست صدفی تا صاف دارد. پیدایش آن در معادن اغلب به صورت پوسته‌ای و نفوذی است و گاهی به صورت قلوه‌ای و انگوری هم دیده‌ شده است. مالاکیت در لایه‌های بالایی کانسار و در منطقه اکسیداسیون به همراه آزوریت دیده‌ می‌شود و از نظر اکسیداسیون در مرتبه‌ای پس از آزوریت قرار دارد و از اکسیداسیون مجدد کانه آزوریت تشکیل می‌گردد.